ساعت شنی

پس از شناساندن آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی، لیسا جکسون، از مدیران بزرگ اپل که برای اطلاع دادن خبر حذف شارژر و ایرباد از جعبه های آیفون، درکنار پنل های خورشیدی روی بام اپل پارک ایستاده بود، سپس از نمایش ی آمارهایی از وضعیت محیط زیستی باهم اتحاد کردن و اهداف آن برای چسبیدگی بوسیله «وضعیت خنثی از شمارش پاشیدن کربن» تا سال ۲۰۳۰، از دلایل تصمیم مناظره برانگیز اپل گفت:همین حالا ۷۰۰ میلیون هدفون لایتنینگ و تعداد زیاد زیادی هدفون متفرقه و بیسیم، ۲ میلیارد آداپتور شارژ اپل و میلیاردها شارژر دیگر درون جهان بود دارد؛ پس ما این موارد را از مجری ی آیفون حذف می کنیم تا از ترویج بیشتر کربن و معدن کاوی بیشتر برای استخراج مواد ارزشمند زمین جلوگیری شود. حذف این اقلام همچنین به معنی امکان استفاده از جعبه هایی سبک پر حرارت و مخلوق تر است که باعث گنجایش ۷۰ درصد دشت بیشتر در هر پالت و کاهش گستردن کربن داخل زنجیره ی لاجستیک اپل می شود. با در دید گرفتن مجموع اقدامات هوا زیستی برای ساخت آیفون ۱۲، از انتشار ۲ میلیون تن کربن در سال جلوگیری خواهد شد.



لیسا جکسون، معاونت فضا زیست در اپل آیا حذف شارژر و هدفون از جعبه بوسیله حفظ کردن محیط زیست معاون می کند؟

۱۳ سال از عرضه ی مقدماتی آیفون به بازار می گذرد و همانطور که اپل تو روانی رویداد خود گفت، تعداد یدکی از کاربران همین حالا یک یا چند شارژر و هدفون دارند. باتوجه به اینکه اپل سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون آیفون جدید روانه ی بازار می کند. حتی اگر تنها ۳۰ درصد از خریداران نیازی به شارژر یا هدفون جدید نداشته باشند، از تولید و ارائه ی سالانه ۶۰ میلیون شارژر و هدفون اضافه جلوگیری می شود.

به نظر نمی رسد افراد زیادی درون اینکه حذف شارژر و هدفون از جعبه ی گوشی ها درنهایت بوسیله صرفه محیط زیست کامل شود، شک داشته باشند؛ بلکه سؤال اصلی بسیاری این است که آیا هدف اپل از این کار داشتن دغدغه ی محیط زیستی است؟هدف واقعی یک شرکت

اپل ارشد ترین شرکت دنیا از سنخ سهامی عام (Public) است. هنگام مواجه شدن با تصمیمات بزرگ و تحول در سیاست های کلان شرکت ها، یکی از بدوی سؤالاتی که به ذهن می رسد این است که «هدف اصلی یک انبازی چیست؟»

موارد اضافی بوسیله عنوان شعار پا بر جا شریک ها عنوان می شود؛ تولید عالی ترین ثمر ممکن، ایجاد شغل، بوسیله مشت آوردن رضایت مشتریان، تلاش بخاطر ساختن دنیایی بهتر و... بسته به شرایطی که مشارکت ها در آن فعالیت می کند، مقدور است هرکدام از این هدف ها تو اولویت باشند. بخاطر شهید تو کشوری کمونیستی، شاید ایجاد شغل رادیکال ترین هدف همکاری باشد؛ یا در جهانی آرمانی و ایده آل، پیدایش دنیایی بهتر. ولی تو دنیایی که در آن عمر می کنیم، «ایجاد سرمایه و راضی نگاه داشتن سرمایه داران»، مبصر ترین شعار و موتور محرک شرکت ها است. تا اینکه اگر شرکتی بوسیله پشت دست یابی بوسیله سایر هدف هایی که به آن ها اشاره شد باشد، بقا در راسته سرمایه داری ایجاب می بطی ء که این اهداف تو راستای همان هدف اصلی؛ خواه در بهینه حالت، بدون تباین با آن باشند.



به همین دلیل است که قیمت آیفون ۱۲ بدون شارژر و ایربادز، نه تنها از قیمت آیفون ۱۱ تو زمان عرضه ارزان تر نیست، بلکه ۵۰ دلار از آن گران خیس است. البته با توجه به اینکه دقیقا رک حلق استفاده از مودم 5G و ورقه نمایش OLED چقدر برای اپل نفقه تراشیده است، نمی استعداد مطمئن بود که هزینه ی نهایی تولید آیفون ۱۲ و آیفون ۱۱ دقیقا هم پایه باشد؛ ولی با تقریب دهش می قابلیت اطمینان داشت که اپل حاضر نیست بخاطر اهدافی چون حفاظت از محیط زیست، از حاشیه ی سود خود بکاهد.اقدام داوطلبانه یا اضطرار قانونی

نمی توان منکر اقدامات مثبت باهم اتحاد کردن های بزرگ فناوری قرین اپل، گوگل و مایکروسافت داخل راستای حفظ محیط زیست تو سال های اخیر شد؛ ولی باید توجه داشت که این همدستی ها NGO یا سازمان خیریه نیستند. شهریه ی پا بر جا حفاظت از محیط زیست کنار عهده داری ی حکومت ها و اداره های سر گذار است. باید دید چه مدل از اقدامات این باهم اتحاد کردن ها در راستای چسبیدگی به چشم اندازهای قانونی قلمرو یا کشورهایی است که تو آن فعالیت می کنند.

بسیاری از کشورها قوانینی وضع کرده اند که شریک شدن ها را مجبور می درنگ تا ۲۰ خواه ۳۰ سال آینده تولید گازهای گلخانه ای را به صفر برسانند. از همین منظر، می توان با اندکی بدبینی، رفتار باهم اتحاد کردن ها در این راستا را به نوعی آماده شدن برای قوانین سخت گیرانه تر محیط زیستی ارزیابی کرد.

بخاطر مثال، نروژ منظور دارد تولید گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۳۰ به صفر برساند و حتی چین بوسیله عنوان مبصر ترین تولیدکننده ی گازهای گلخانه ای چندی پیش در قضیه نشست سالانه ی موسسه ملل از تعهد خود بخاطر به صفر رساندن گستردن کربن تا سال ۲۰۶۰ گفت. افکار عمومی

از طرف دیگر می توان به بحث افکار عمومی رمز کرد. با گذشت زمان، مسائل هوا زیستی بوسیله دغدغه ی تعداد بیشتری از انسان جهان تبدیل می شود. همدستی هایی که محاکمه های سبزتری داشته باشند، تو چشمان استفاده کننده تصویر بهتری خواهند داشت و درنتیجه تو رجحان بالاتری برای فروش فراغت می گیرند.

براساس نتایج یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۹ تو آمریکا انجام شد، ۳۷ درصد خریداران حاضرند بابت محصولی که با محیط زیست سازگارتر است، تا ۵ درصد هزینه ی بیشتری بپردازند. بیش از نیمی از شرکت کنندگان درون همین نظرسنجی اعلام کرده اند که بوسیله مسائل هوا زیستی «بی نهایت» یا «به شدت» بزرگی می دهند.



بر بن نظرسنجی مؤسسه نیلسن، ۷۳ درصد از افراد جوان، تا اینکه با وجود وضعیت سخت اقتصادی نیز حاضرند مبلغ بیشتری برای فروش محصولات سازگار با فضا زیست بپردازند.جمع بندی

در اینکه غرض اخیر اپل درنهایت بوسیله نفع محیط زیست تمام می شود، تقریبا شکی نیست؛ ولی همانطور که در بالا اشاره شد، عوامل دیگری را همچنین می قابلیت داخل این تصمیم دخیل دانست.

چنانچه هدف غایی اپل به عنوان یک باهم اتحاد کردن نگاهداری از محیط زیست بود، وضع هایی متجاوز مؤثرتر از حذف شارژر و هدفون از قوطی ی گوشی برای رسیدن بوسیله این کمال مطلوب وجود داشت. برای مثال، با ترغیب کردن مصرف کنندگان به ارتقا ندادن گوشی نسبتا جدید خود، می توان از تولید جاهل ضروری سالانه چند میلیون وسیله گوشی جلوگیری کرد. اگر تولید نشدن شارژر و هدفون غیر ضروری باعث کاهش نشر گازهای گلخانه ای می شود، تولید نشدن و ارسال نشدن چندین میلیون گوشی همچنین باعث کاهش انتشار چندین میلیون تن کربن در سال خواهد شد.

اما اپل یک شرکت است و درقبال سهام داران خود نیز مسئولیت دارد؛ برای همین است که لیس اتخاذ چنین سیاست هایی از سوی آن کاملا قابل درک است و نمی توان کنار آن خرده گرفت. 

درنهایت باید توجه داشت که این طور تصمیماتی ناشی از مجموعه ای از عوامل است. همانطور که با قطعیت نمی قابلیت گفت غرض اخیر اپل برای حذف شارژر و ایرباد از جعبه آیفون صرفا با موجب ی مالی و سودجویانه بوده است؛ نمی توان آن را تماما شاگرد از دغدغه ی هوا زیستی دانست.بیشتر بخوانید:بنچمارک آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو در وبسایت AnTuTu منتشر شدمقدار رم آیفون ۱۲ چقدر است؟آیا هواوی برند آنر را می فروشد؟نسخه محدود وان پلاس نورد با رنگ متاخر رونمایی شدوان پلاس 8T با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و فناوری شارژ ۶۵ وات رونمایی شد
  • ۹۹/۰۷/۲۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی