ساعت شنی

بوسیله گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، از نخستین ساعات شامگاه دیشب چهارشنبه با وزش ورم و سقوط قد های شقه سوزش به جانب اعماق دره در نواحی "پی کاخ" و "چوب کچه" گستره اتش در حال بیشتر شدن است.

دشواری در دسترسی بوسیله محل سانحه آتش، حکم اعزام نیرو و برگ را دشوار کرده و همین عامل از دلایل طولانی شدن جریان خاموش کردن آتش به شمار می رود.

بوسیله دلیل سخت عبور وجود داشتن و وجود صخره های متعدد، امکان تردد خودرو درون مناطق دچار حریق بود ندارد و نیازهای غذایی و آب نیروهای عملیاتی توسط کوهنوردان صنف ای منتقل می شود.

سید ابولفضل موسوی از دلبستگی مندان منابع غریزی روستا جلین که از اولیه ساعات سانحه حریق در روز یکشنبه تاکنون تو نیستان توسکستان آستان دارد معتقد است که یکی از دلایل کامل شدن عملیات دنج کردن آتش این عرصه، کاستی تجهیزاتی مانند بیل، ریگ کش و چنگه است.

وی گفت: در این گونه عملیات ها که دسترسی به فدایی مناطق به یار اوج از محیط نیاز دارد باید از نیروهای بومی و محلی منطقه استفاده شود تا سرعت انتقال تجهیزات تا قطع ممکن افزایش یابد.

در چهارمین شب تصادم آتش در بیشه توسکستان، نیروهای عملیاتی و بسیج مردمی همچنان به باثبات کردن آتش مبتلا هستند.

لکه های پراکنده آتش درون گام های شرقی دهنه توسکستان توسط رهگذران عبوری عاری چشم مسلح قابل مشاهده است.

پر اب گذر وجود داشتن فدایی مناطق امکان ساکت کردن آتش در این مناطق را بغرنج و احتمال از بین روبیدن بخش های دیگری از جنگل هیرکانی را بیشتر کرده است.

با وجود جناب چند بالگرد برای اعزام نیرو، وضعیت رود نامناسب موجب تاخیر در اجرای عملیات ها و بطلان چند پرواز شد.

چندین گروه امدادی فضا زیست و منابع غریزی با پیمودن مسیر چند ساعته خود را بوسیله منطقه محل وقوع آتش رسانده و در حال کمک بوسیله دیگر نیروهای مجهز در مناطقه برای خاموش کردن آتش هستند.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت که عمده مهار آتش داخل این منطقه سخت گذر بوسیله بالگرد آب پاش عارض می گیرد و روز گذشته بیش از ۱۵ نوبت آبگیری از بند" نومل" برای مهار آتش انجام شد.

ابوطالب قزلسفلو افزود: علاوه کنار استعمال از بالگرد، حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای عملیاتی، امدادی و بشریت درون منطقه منیع بوده و در دنج کردن آتش باهم اتحاد کردن دارند.

صبح دیروز چهارشنبه گسترش دامنه آتش جنگل توسکستان گرگان به محدوده گنج دره و چکل دوک رسیده و علاوه کنار نابودی گورستان باستانی و گبری، درختان کمیاب و در ریسک ضعف سرخدار این منطقه را داخل معرض نابودی قرار داده حیات.

آتش سوزی در نیستان توسکستان گرگان از شامگاه یکشنبه ۱۱ آبان آغاز شده و با وجود جدیت نیروهای امدادی و مردمی و استفاده از بالگرد اطفای حریق همچنان امتداد دارد.

در این مدت اندکی از مناطق جنگلی مازوآروم، پنبول چال، چکل دوک و گنج دره تو آتش سوخت.

صخره ای وجود داشتن این محدوده جنگلی و دشواری درون دسترسی به آن، یکی از عوامل کامل شدن روند خاموشی این بخش از جنگل هیرکانی است.

جنگل های هیرکانی با مساحت ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار که برخی دانشمندان قدمت آن را ۴۰ میلیون سال برآورد کرده اند؛ نمادی از نخل های حی ای محسوب می شود که از این عرصه های جنگلی منحصر به فرد واقع درون ساحل جنوبی خزر، تسهیم استان مازندران ۵۳ درصد، گیلان ۲۶ درصد و گلستان ۲۱ درصد است.

این نیستان های با قیمت داخل خصیصه ایران از آستارا در گیلان تا گلیداغ تو شرق بوستان بوسیله طول ۸۰۰ کیلومتر و با عزت ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر فراخ است.

جنگل های گلستان به طول ۲۶۰ کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوه تپه داخل منتهی الیه شرق استان گلستان ادامه دارد.

چند روز قبل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره بوسیله تجهیز عرصه های غریزی این استان به ۲ خودرو آتش نشانی جدید گفته وجود که جزو استان های پرخطر در حدس سرگذشت آتش داخل جنگل و مرغزار هستیم.

افزایش دمای گرگان چند روز اخیر به حدود ۳۵ درجه و حضرت گردشگران درون مناطق جنگلی از دلایل احتمالی آتش سوزی بیشه توسکستان است.

زمین های زیرپوشش سازمان بی مو منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزاره هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین های مستحدث و موات است.
  • ۹۹/۰۸/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی