ساعت شنی

بوسیله گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، رسیدگی به پرونده سابق الذکر در حالی فرجام یافته که در ۳ ماه گذشته کمتر خبری از کیفیت نحوه تفحص بوسیله آن در رسانه های رسمی کشور منتشر شده و بوسیله دید می رسد، خبرنگاران همچنین در جلسات رسیدگی جناب نداشته اند.

  این تشریح ضروری به نظر می رسد که هدف از پرداختن به چنین موضوعاتی نباید به منظور پر کردن ستون ها و صفحات نشریات باشد. جان شیرین دختری نوجوان از دست رفته، دختری که شاید می توانست یکی از افتخارآفرینان در زمینه های علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و .... باشد و با عمری طبیعی شاد و خوشبخت زندگی کند. امی داغدار فرزندش شده و سراسیمه فرزند دیگرش.

پدری که می توانست گرمی مدخل باشگاه خانواده اش باشد در شباب و با برچسب «فرزندکش»  حتی چنانچه در میانسالی آزاد شود، زندانی پایا عذاب ضمیر خود خواهد ماند. ماه ها لمحه و هزینه از بودجه عمومی صرف کردن رسیدگی به این بایگانی شده و احساسات مردم جریحه دار و نگران از جبران چنین وقایعی. هدف ما باید ذات یابی و آگاهی قدری در موجب تغییر در رویه ها بخاطر حذف یا کاهش موارد مشابه باشد و این بنیادی تحقق نمی یابد جز با بررسی و استیناف های همه جانبه، با دقت در جزییات و به دور از تعصب و سوگیری. 

به طور معمول برای به دست آوردن نتایج سزاوار سرزنش قبول و تجزیه و تجرید های منطبق پیاده شدن واقعیت از حوادثی این گونه، احتیاج به کندوکاو تو جزییات و زندگی مخصوص افراد دخیل درون سانحه داریم اما بوسیله خصوص در جامعه ما با مانعی به معروفیت «حفظ کردن آبروی افراد» خواه «عرض خانوادگی» مواجه هستیم که جلوگیری کننده دستیابی و گستردن حقایق می شود تنها باید امیدوار باشیم، کارشناسان تجسس جرم به تمام جوانب بپردازند و حداقل انتظار این است که یافته ها تو وارستگی مراکز دانشگاهی، اتحادیه های تخصصی، علمی و پژوهشگران فراغت داده شود.  احکام پرونده کشتار رومینا اشرفی؛ ۹ سال زندان بخاطر پدر رومینا | اعتراض پاپا رومینا به رأی | فرمان پسری که رومینا را فراری داد چیست؟ فایده دادستان گیلان به حواشی رای پرونده جنایت رومینا اشرفی | چرا پدر رومینا به ۹ سال اسارت محکوم شد؟ سربریدن فرزند؛ فقط ۹ سال حبس؟ | چنانچه اعدام نمی کنید لاقل زندانی همیشه بدهید | تاثیر مخاطبان همشهری آنلاین بوسیله فرمان قاتل رومینا اشرفی

جزییاتی که مورد دیدن است را می استعداد داخل قالب چندین استفسار داخل عرشه گروه بندی کرد و تا پاسخ های ثابت قدم آن را ندانیم، قادر به ارایه تحلیل ها و وضع حل های درست نیستیم: 

۱- نقش مدرسه ای که رومینا در آن تحصیل می کرده متجاوز عمده است. رومینا چگونه دانش آموزی بوده؟ آیا به دانش اندوزی علاقه مند بوده، یا به عبارتی دانش آموز درس خوانی بوده؟ سطح فهم و پیشرفت تحصیلی او داخل چه حدی بوده؟ آیا علاقه مندی های دیگری غیر از درس داشته؟ آیا علاقه مند بوسیله ادامه یادگیری بوده یا دوست داشته، تشکیل خانواده بدهد؟

آیا رابطه نیکی با معلم یا سایر معلمینش در کشش سال های گذشته تحصیلش داشته؟ ارتباط اش با اولیای مدرسه چگونه بوده؟ از مبدا به همین دبستان می رفته، یا سابقه تغییر دبستان دارد؟ وفاق اش با حزن شاگردی هایش چگونه بوده؟

آیا دوست یا دوستانی صمیمی داشته؟ آیا دوست خواه دوستانش در روانی رابطه اش بوده اند؟ آیا مدرسه از ربط اش با خبر بوده؟ چنانچه بوده چه رفتار خواه اقداماتی انجام داده؟ آیا مدرسه مشاور دارد؟ چنانچه دارد چه اقدامی کرده؟ اگر دبیرستان مشاور ندارد برای چنین مواقعی چه تمهیداتی دارند؟ آیا والدین رومینا با اولیاء مدرسه در وابستگی بوده اند؟ آیا مدرسه با خانواده رومینا ارتباط داشته اند؟ آیا خانواده رومینا برای محلول این مشکل از اولیای مدرسه کمک خواسته اند؟

آیا رومینا دختری اهل مطالعه بوده؟ آیا مکتب قفسه دارد؟ آیا دبستان بصیرت آموزان را تشویق بوسیله مطالعه می کند؟ چه فعالیت های غیردرسی دیگری در مدرسه بود دارد؟ معمولا از مدرسه به عنوان ساختمانی دوم علم آموزان نام دربند می شود، آیا مدرسه رومینا چنین انفراد دارد؟

۲- چه کسانی از اعضای خانواده رومینا(چه قوم مادری و چه خانواده پدری) از ارتباط بین رومینا و بهمن با معارفه بوده اند؟ از چه زمانی اطلاع داشته اند؟ اگر مطلع نبوده اند چگونه داخل منطقه ای محدود و روستایی بی شناسایی الباقی اند؟

اگر اطلاع داشته اند چه مداخله ای اجرا داده بودند؟ چه کسی و به چه کیفیتی مداخله کرده بود؟ آیا مادر رومینا از این رابطه با وقوف بوده؟ آیا راضی به این رابطه بوده؟ اگر رضایت نداشته چه اقداماتی انجام داده؟ روابط عاطفی رومینا با بابا و مادرش چگونه بوده؟ آیا قوم از نیازهای مالی متعارف دخترشان با وقوف بوده اند؟ وضعیت اقتصادی، اشتغال و میزان درآمد بابا خانواده چگونه بوده؟

آیا نیازهای متعارف مالی دختر را بابا مطمئن می کرده یا مادر؟ رابطه عاطفی رومینا با برادرش چگونه بوده؟ آیا پدر و پاپا بین فرزند دوشیزه و پسر تبعیض قائل می شدند؟ در قوم ای با وجود پدر، مادر، برادر، پدر و پاپا بزرگ، خال و عمو، تلخ و دایی، چه عاملی امکان پذیر است دختر خردسال ای ۱۱ ساله را به سوی محبت مردی همسن پدرش در خارج از بناء سوق دهد؟ پدر رومینا اشرفی

۳- درون مصاحبه هایی که روزهای نخست حادثه ادا شده، گفته اند که در شب فرار، رومینا در چای پدرش داروی خواب آور ریخته و بابا درون رویا بوده، چه کسی داروی خواب آور را در اختیار رومینا قرار داده بود؟ رومینا از کجا مطمئن بوده که این دارو خواب آور است و مسموم کننده نیست؟ چنانچه این دارو مسموم کننده بود چه بسا جای قاتل و مقتول مبادله می شد. چرا داروی رویا آور را در چای مادرش نریخته؟

مادر توقع می یواش که طی قتل رومینا در حمام بوده و شوهرش مروارید حمام را به روی او قفل کرده، آیا درهای دوش از بیرون قفل می شوند؟ در مصاحبه ای بهمن خاوری گفته که قصد ازدواج با رومینا را داشته و به همین منظور به مایه شوهرخاله رومینا برای پدرش پیام فرستاده، آیا در خانواده های ایرانی بدین گونه دختری را از قوم اش خواستگاری می کنند؟ گفته می شود چند سال قبل هم بهمن خاوری دختری را به واژه فراری داده و در خانواده او همچنین این کار سابقه داشته، آیا فراری دادن دختران تو آن منطقه نوعی سرافرازی محسوب می شود؟ 

۴- آیا پزشکی قانونی سلامتی روانی بابا رومینا را بررسی کرده؟ اعتیاد بوسیله مواد افیون را چطور؟ آیا پدر رومینا هنگام ارتکاب به ترور تحت نفوذ الکل یا مواد روانگردان نبوده؟ همین آزمایشات و معاینه ها در مورد بهمن خاوری حزن باید انجام می شده. رومینا که از جهان رفته ولی گونه هایی بخاطر تجسس سطح هوش و ویژگی های روانی و سن عقلی او وجود دارد، آیا این تجسس ها ادا شده؟

سن پا بر جا رومینا چقدر بوده؟ روایت ها از سن رومینا متفاوت است. آیا پزشکی قانونی بستگی جنسی را بررسی کرده؟ قابل دریافتن است که پاسخ این استفسار برای خانواده مقتول دردناک است. یکی از پرسش های زیاد اساسی این است که چرا پدر رومینا برای کشتن دخترش از داس استفاده کرده؟ روانشناسان جنایی باور دارند وفاق مستقیمی بین شیوه ترور با استاندارد غضب بود دارد. پدر رومینا از خشن ترین سر ها برای کشتن فرزندش مصرف کرده، آیا دلیل این همگی غضب و تندی محسوس شده؟ آیا داس افزار فرمان پدر بوده یا برای این نیت تمهید شده؟

و در عاقبت اینکه آیا دادگاه فرصت کافی برای کشف کردن پاسخ همگی این پرسش ها داشته؟ یا دون فایده تنگ کردن افکار اشتراکی برای اجرای فرمان دقت را فدای سرعت کرده؟  مدتی است آنقدر سرگرم کرونا و تبعات آن هستیم که کمتر به آسیب های مدنی توجه می کنیم. توجه بسیار به مقوله بچه آزاری و خشونت ثمر کودکان و تمرکز زیاد بر میزان محکومیت پدر داخل ترور پسر و ردیابی اصلاح قوانین مربوط به قصاص ما را از سایر ابعاد موضوع بی خبر کرده.

جای آن دارد بوسیله کارشناسان و متخصصان این فرصت داده شود تا بررسی های نکته سنج و همه جانبه خود را انجام دهند و اگر نشود همه نتایج را برای مردم پیش روی کرد لااقل نتایج در دانشگاه ها پرورش و در سیاستگذاری ها و غرض گیری های کلان سرزمین لحاظ شود. رسانه ها همچنین با شفاهی ساده نتایج تحقیقات را بخاطر مردم بازگو کنند. نگاهی به صدور حکم برای ۲ مستنطق بایگانی یک قتل درون ساختمان پدری

۹ سال زندان برای پدر، دو سال زندان برای پسری که دوشیزه را فراری داد. حالا ۳ ماه از یکروز می گذرد که داس خشم پدر، جان رومینا اشرفی، دختر ۱۴ ساله تالشی را گرفته است. در این مدت، جزییات این ضبط بارها داخل رسانه ها و شبکه های مجازی مطرح شده و ابعاد حقوقی و اجتماعی این پرونده نیز از زاویه های مختلف بررسی شده است.

بوسیله رغم تمام این جنجال ها، فرمان نتیجه از این «رسیدگی اختصاص» بوسیله هیچ عنوان تسلایی پیاده شدن بیرونی مادر ندارد. «رعنا دشتی» مادر رومینا اشرفی از نخستین گفت وگوی خود با رسانه ها تا زمان حال که کار مقدماتی منتشر شده، منتظر «قصاص» قاتل بوده است. خواسته ای که با ماده ۶۱۲ روال گوشمالی اسلامی همخوانی ندارد.

این ماده می گوید:«هرکس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته اما از قصاص گذشت کرده باشد یا بوسیله هر جهت قصاص نشود تو صورتی که اقدام او موجب اخلال درون نظام و صیانت و ایمنی جامعه یا بی تابی تجری مرتکب یا دیگران شود، محکمه مرتکب را به زندانی از ۳ تا ۱۰سال محکوم می نرم.» با این حال پاپا رومینا اشرفی در آخرین گفت وگوی خود می گوید:«رای محکمه ناراحتی و باک بوسیله جان من و خانواده ام انداخته است.

من بوسیله این رای اعتراض دارم و خواهان تجدیدنظر در دیوان عالی کشور هستم.» به گزارش ایلنا با وجود آنکه درون روزهای ابتدایی نشر خبر قتل رومینا بوسیله عنوان معیار ای از بطلان آشکار حقوق کودک نام برده و گفته می شد که بوسیله دلیل ماهیت جرم، دادستان مطابق با ماده ۵ قانون حمایت از نوزاد و نوجوان به عنوان «مدعی العموم» در این پرونده دانا عمل می شود اما رای دادگاه موجب برخی نگرانی ها برای مام رومینا و تنها فرزند خردسالش شده است.

مادر رومینا داخل گفت وگو با این خبرگزاری با تاکید کنار اینکه متقاضی تجدیدنظرخواهی در این بایگانی و قصاص همسرش است، اضافه کرد: دیگر نمی خواهم شوهرم به بخانه برگشتن برگردد. خانم دشتی گفته سپس از ۱۵ سال عمر مشترک هیچ علاقه و امیدی بوسیله ادامه زندگی با همسرش که این بلا را سر آنها آورده، ندارد و سراسیمه جان عزب فرزند و خانواده اش است. مام رومینا مدعی شد: در همین مدت کوتاه بارها خانواده همسرم غلام و فرزند خردسالم را تهدید کرده اند و با وجود آنکه صلاحیت لازم را ندارند؛ قصد گرفتن بچه خردسالم را دارند.

او معتقد است: اگر همسرش قصاص نشود باید بردگی خواه تبعید شود چراکه تو غیر این قیافه هیچ امنیتی بخاطر او و اطرافیانش زیبنده فرض حلق. به گفته والده رومینا امر دادگاه برای بهمن خاوری که فرزندش چند روز قبل از قتل با او فرار کرده بود طاقت تنها دو سال حبس است.

مادر رومینا اشرفی در ابتدایی گفت وگوی خویشتن با رسانه ها از اختلاف میان همسر و دخترش گفته و مداومت کرده حیات که همسرش بارها رومینا را تهدید به قتل خواه تشویق به خودکشی کرده حیات. دشتی پیش از این به خبرگزاری «بالا» گفته حیات: «شوهرم بارها به من گفته بود که به رومینا یاد بدهم خودش را حلق آویز یواش. اما غلام گفتم من این کار را نمی توانم  بکنم.» اینک مام رومینا بوسیله کار بدوی اعتراض دارد اما پیش از این «موهبت احمدی» وکیل و حقوقدان داخل گفت وگو با «توکل» ابرام کرده وجود که موافق قوانین مجازات اسلامی «خون صاحب دارد و صاحب خون خانواده است و پدر را اعدام نمی کنند در مقابل خودش صاحب خون است.»

به زعم این نایب مقابل ماده ۳۰۹ طریق مجازات اسلامی در مواردی از ضبط های قتل که بحث ولی قهری است، قانون حق تقاضای مادر برای قصاص قاتل(بابا) را نمی پذیرد.
  • ۹۹/۰۶/۱۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی