ساعت شنی

دوردَش ( DoorDash)، یکی از استارتاپ های فعال تو زمینه ی تحویل غذا است که تو سال ۲۰۱۳ توسط چهار دانشجوی دانشگاه استنفورد یعنی اندی فنگ، اوان مور، استنلی کوزه و تونی ژو شالوده گذاری شده است. این استارتاپ به رستوران هایی که فرستاده تحویل غذا ندارند، خدمات نمایش می دهد و سفارش آن ها را به دست مشتری می رساند.

دوردش توسط یکی از بزرگ ترین مراکز رشد یعنی وای کامبیناتور پشتیانی می شود و یکی از محدود شرکت های فناوری است که از خدمات لجستیک بخاطر تحویل غذای کاباره ها کاربرد می کند. دوردش خدمات خود را بوسیله بیش از ۶۰۰ دهکده در آمریکا و کانادا ارائه می دهد، قیمت آن به بیش از چهار میلیارد دلار رسیده است و یکی از استارتاپ های یونیکورن (استارتاپ با ارزش زیاد از یک میلیارد دلار) صنعتی تحویل طعام به شمار می رود.

داستان رویه اندازی استارتاپ از جایی آغاز شد که چهار بنیان گذار استارتاپ غرض گرفتند دشوار کسب وکارهای کوچک و محلی را بوسیله کمک فناوری محلول کنند. آن ها چند روزگار زمان گذاشتند تا دشوار یکی از کسب وکارهای محلی را محلول کنند ولی مشکلات طوری نبودند که چهار دانشجو بتوانند با استفاده از یک اپلیکیشن یا وب سایت آن ها را حل کنند. بنابراین زمانی که با ناامیدی تو حال صرفنظر فروشگاه بودند، مدیر فروشگاه آن ها را صدا زد و در تک سفارش های تحویل غذا صحبت کرد. او گفت سفارش های تحویلی یکی از بزرگ ترین مشکلات او است و کسی نیست که در اجرا این کار به او معاون نرم.



جماز همین جا وجود که جرقه ی ایده ی نخستین ی استارتاپ زده شد و چهار دانشجو  چند هفته ی پس ازآن را به پرس وجو از سایر کسب وکارها اختصاص دادند و وارد شدند تحویل غذا یکی از بزرگ ترین مشکلات آن ها است. همچنین در آن زمان هیچ رستورانی در اطراف محوطه ی دانشگاه خدمات تحویل غذا نداشت و این چهار دانشجو غرض گرفتند خودشان دست به امر شوند. آن ها روزها یادگیری می خواندند و شب ها وصیت های طعام را داخل محدوده ی دانشگاه تحویل می دادند.

آن ها با تحویل دادن سفارش ها نکته های جالبی یاد گرفتند و تا مدت ها هر نیروی جدیدی که استخدام می کردند، باید ابتدا یک هفته سفارش ها را تحویل می داد و بعد آغاز  به امر می کرد.  

در ادامه، مصاحبه ی مجله ی Foundr را با اندی فنگ، یکی از ماخذ گذاران استارتاپ دوردش می خوانیم. او داخل این مصاحبه تو مورد داستان رویه اندازی استارتاپ و روزهای سختی که داشته اند، صحبت می کند و همچنین نکات کلیدی را به سایر کارآفرینان توصیه می کند.



نیتان: کار خویشتن را چگونه آغاز کردید؟

اندی: ما استارتاپ دوردش را زمانی که دانشجو بودیم، اسلوب اندازی کردیم. برای پیدا کردن ایده ی ارزان با صدها کسب وکار کوچک و محلی در سانفرانسیسکو مصاحبه کردیم تا بفهمیم بزرگ ترین دشوار این افراد چیست. ما داخل آن زمان دانشجو بودیم و بوسیله همین دلیل مردم کثرت خوب به صحبت های ما گوش می دادند. اغلب افرادی که سراغ کسب وکارهای محلی می روند، بازاریاب یا فنی ابتیاع هستند و صاحبان کسب وکار برخورد مناسبی با این افراد ندارند؛ اما ما به آن ها می گفتیم که می خواهیم بیشتر درون مورد شما و مشکلات کسب وکار بدانیم و به همین دلیل هنگفت خوب با ما تلاقی می کردند.

گفتگو کردن با این افراد چشم اندازهای خیلی دهش به ما داد. غلام تو رشته ی مهندسی یادگیری کردم و محصول بدوی ی ما یا همان MVP ما، یک وب سایت ساده ی HTML بود؛ تا ببینم بغرنج حقیقی مردم چیست.

نیتان: مفهوم اولیه ی دوردش چگونه شکل گرفت؟

اندی: همان نعوظ که گفتم، ما با کسب وکارهای کوچک درون مورد مشکلات گپ کردیم و ایده ی اصلی استارتاپ ما ربط ی مستقیمی با این موضوع داشت. تمام اعضای تیم بنیان گذاری منظور داشتند قدم مثبتی در توسعه ی اقتصاد محلی اجرا کنند. به همین دلیل سراغ تعدادی از خرده فروشی ها، مهمانخانه ها و سرویس دهنده ها رفتیم و متوجه شدیم اغلب این افراد با تحویل دادن کالا بغرنج دارند. این موضوع ما را شگفت خورده کرده حیات زیرا فکر می کردیم تحویل غذا مشکل چندان بزرگی بخاطر تصرف وکارهای کوچک حلق.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک وب سایت ساده ی HTML درست کنیم. وب سایت ما دربرگیرنده یک شماره ی گوگلویس بود که به تلفن های شخصی ما همواره شده بود و نیز بعضی منوی رستوران که به صورت فایل معلول دی اف روی سایت بود. درواقع هدف ما این وجود که ببینیم آیا می توانیم توجه و فرع ی مردم را جلب کنیم یا نه.

نیتان: جالب است. از یکی از دوستانم شنیده بودم که می خواست اپلیکیشن شما را از روی گوشی خود پاک یواش برای اینکه فرمان کردن با آن به قطع ای ساده و جذاب وجود که هر ماه هزاران دلار بخاطر آن خرج می کرد. پس شما امر خویشتن را در سال ۲۰۱۳ آغاز کردید؛ سپس از آن چه اتفاقی افتاد؟

اندی: بله ما عضو پیشدستی کردن دهنده ی وای کامبیناتور شدیم و بعد از ارائه ی استارتاپ خود توانستیم تنخواه ی خوبی در بار ی بذری جذب کنیم. تیم ما بسیار زورمند و از دانشگاه استنفورد بود، سابقه ی کار کننده اعضای آویشن بسیار خوب حیات و بوسیله همین دلیل توانست سرمایه ی خوبی جذب کند.

ما سرمایه ی عطا جذب کرده بودیم، محصول نخستین را تولید کرده بودیم و به این فکر کردن می کردیم که باید چگونه کسب وکار را رشد دهیم. دقیقا از همین جا بود که چالش های ارشد من مبدا شد و باید به این تامل می کردم که آویشن و کسب وکار را گسترش دهم و برای موفقیت در بازار واقعی آماده کنم. تا قبل از جذب تنخواه همگی چیز بسی عادی بود و تنها به این خاطر می کردیم که انسان با چه مشکلات بنیادی ای سروکار دارند. ولی پس ازآن از تاسیس علیه اولین به این فکر می کردیم که چگونه محصولی که باریک ایم را گسترش دهیم.



نیتان: برای ارزیابی کسب وکار خود از چه معیارهایی استعمال می کردید؟

اندی: سؤال بسیار نیکی پرسیدید. معیارهای ما هر روز در حال تغییر بود. بوسیله عنوان مثال ابتدا با خودم تفکر می کردم آیا می توانیم روزی ۱۰ سفارش را تحویل دهیم؟ سپس از مدتی از خودم می پرسیدم آیا می توانیم ۲۰ اندرز را مدیریت کنیم؟ اعداد و ارقام با سرعت زیادی بخاطر ما تغییر می کرد برای اینکه وقتی به یک کمال مطلوب غیرممکن می رسیدیم، با خودمان می گفتیم زحمت یدکی نداشت و به همین برهان سطح مطالبه را بالا می بردیم.

اعضای آویشن اساس گذاری استارتاپ وفاق ی نزدیکی با یکدیگر نداشتند اما همگی ی ما به تواناهای یکدیگر باور داشتیم و می دانستیم که می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. گاهی اوقات هفته ها و ماه ها هیچ پیشرفتی در امر نداشتیم اما به یکدیگر انگیزه می دادیم و جلو می رفتیم.

نیتان: لطفا قدری بیشتر در مورد تیم اساس گذاری توضیح دهید. چه چیزی باعث شد استارتاپ با سرعت زیادی رشد کند؟ نقش استخدام افراد کم قیمت در روزهای نخستین ی استارتاپ چه بود؟

اندی: خاطر می کنم مهم ترین موضوع داخل هر خانواده ی کاری، ابداع اعتماد و عزت است و ما از همان روز نخست این موضوع را بزرگداشت می کردیم. هریک از اعضای تیم درون زمینه ای تخصص داشت و این موضوع کمک زیادی بوسیله رشد ما کرد. به عنوان مثال تونی ژو (مدیرعامل) در اجرا کارهای عملیاتی بسیار قوی است و درون همکاری های بزرگی متشابه eBay سابقه ی فقره دارد.

می دانستیم تمام اعضا در فقره خود متخصص هستند و به نوع دوستی از عهده ی وظایف خود برمی آیند. به همین دلیل فکر کردن می کنم اعتماد و احترام نقش شکوه در موفقیت تیم داشت.



نیتان: حکم شما یک مارکت پاسبان (پلتفرمی که فروشندگان کالاهای مختلف می توانند محصولات را بوسیله صورت آنلاین بفروشند) دو طرفه است. یعنی مردم باید ابتدا به کاباره پند دهند و بعد محصول خریداری شده، باید توسط عده ای دیگر تحویل داده شود. این موضوع را چگونه مدیریت می کنید؟

اندی: بله؛ درواقع کسب وکار ما یک مارکت پلیس سه طرفه است و ما باید بی آرامی رانندگان پیک، هم مشتری ها و غم سفارش رستوران ها را مدیریت کنیم.

روزهای اول، همگی چیز را کنترل می کردیم و سفارش ها را بوسیله پیک تحویل می دادیم. بعد از رشد شرکت، باید تصمیم می گرفتیم که تمرکز کار را روی کدام بخش معطوف کنیم. یکی از اساسی ترین تصمیم گیری های ما هنگام ساخت بدوی میوه موبایل وجود. نمی دانستیم این اپلیکیشن را باید برای رانندگان قاصد یا برای استعمال کنندگان نقشه کشی کنیم. بخاطر اعزام پیک از اپلیکیشن هایی مانند Find My Friends، اس ام اس و ایمیل استفاده می کردیم و خریدار ها همچنین همچنان از نسخه ی اولیه ی سایت استفاده می کردند؛ به همین دلیل تصمیم گیری در این شرایط بحرانی برایمان شیرهدار بود و فکر می کنم نقش مهمی در موفقیت ما ارتکاب کرد.

پس ازآن از اندکی خیال به این خراج رسیدیم که مبدا باید اپلیکیشن مربوط به رانندگان پیک را توسعه دهیم در مقابل دوردش یک استارتاپ مرتبط با حمل ونقل است. شعار ما این وجود که محصولات خریداری شده را در کم ترین زمان امکان پذیر به خریدار تحویل دهیم و درواقع این موضوع بوسیله ما کمک کرد تا روی هدف واقعی همکاری متمرکز بمانیم. دلایلی که برای این تصمیم گیری داشتیم، در تصمیم گیری های آینده ی شرکت نیز بوسیله ما معاون کرد.



نیتان: درکنار یک محصول عالی، از چه عوامل دیگری بخاطر نمو استارتاپ استفاده می کردید؟ آیا از هک رشد یا عوامل دیگری برای ترقی ی استارتاپ استفاده کردید؟

اندی: مطمئنا عوامل زیادی تو رشد و توسعه ی کسب وکار دخالت دارند. تبلیغات، سئو و بازاریابی دندان به دهان از یکسره موضوعات مهمی هستند که نباید عجیب گرفته شوند. اما فکر می کنم مهم ترین کار، تمرکز روی مشتری های پا بر جا تصرف وکار و دعوت رضایت آن ها است.

مشتری های ابتدایی ی کسب وکار همان کسانی هستند که بازاریابی دهان به دهان را انجام داده اند و با معرفی ما به دوستان خواه آشنایان خود، نقش مهمی تو توسعه ی استارتاپ داشته اند؛ بنابراین فکر می کنم بهینه کار برای بازاریابی، جلب خرسند این افراد است.

نیتان: لطفا کمی بیشتر داخل مورد مدل کسب وکار برای ما توضیح دهید. درآمد انبازی از چه راهی تأمین می شود و آیا به سودهی رسیده است؟

اندی: درآمد ما ازطریق مشتری ها، رستوران ها و همچنین سود تمام عیار منهای هزینه های پیک تأمین می شود و بله؛ مشارکت بوسیله سوددهی گویا است.

نیتان: آیا تصمیمی برای ورود بوسیله راسته کشورهای دیگر مشابه استرالیا محزون اید؟ برای رقابت با سایر استارتاپ های مشابه چه پروگرام ای دارید؟

اندی: ما در حال حاضر در آمریکا و کانادا فعالیت می کنیم و این علامت می دهد به پندار بسط تصرف وکار خویشتن داخل خارج از آمریکا هستیم. اما پیش از ورود به بازار بین المللی، عوامل مختلفی از عموم مشکلات آن جامعه، مشتری های هدف، معارفه رستوران های مورد علاقه ی آدم و... وجود دارد که باید دقیقا تجسس شود.

ما رفتار رقبای خود در راسته را بادقت معاینه می کنیم. می دانیم که آن ها کامل تصمیم های خویشتن را با دلایل و استدلال های زورمند گرفته اند. بنابراین فکر کردن می کنم برای رقابت باید مقیاس پختگی میدان و تمام جوانب فرمان را معاینه کرد.



نیتان: آیا می توانید مثالی از نحوه ی ارزیابی بخاطر ورود به راسته جدید بزنید؟

اندی: فکر می کنم تو مورد نحوه ی رقابت داخل آمریکا بهتر بتوانم توضیح دهم. یکی از دلایل توفیق ما در این این سال ها این بود که توانستیم بستگی ی احسان با رستوران ها منیع کنیم. ما نیز با میخانه های وقار متشابه Taco Bell، KFC، Yum و... شراکت داریم. رقبای ما نمی توانند از مزایای همکاری با شریک های مبصر نصیب مند شوند و نمی توانند ربط ای مشابه ما با آن ها برقرار کنند.

نیتان: پس روابط، نقش مهمی در نمو استارتاپ دوردش دارد؟

اندی: همین نعوظ است. نیز دلیل دیگر موفقیت دوردش، این است که دستورالعمل توفیق را یاد گرفته ایم. ما دقیقا می دانیم چه خدماتی برای شراکت با کاباره ها باید عرضه دهیم. می دانیم چه تعداد پیک برای تحویل اندرز ها لازم است و همچنین به خوبی می دانیم چه مشتری هایی را باید شعار قرار دهیم.

درحال حاضر شریک شدن های اضافی در زمینه ی تحویل محصول براساس تقاضای مشتری فعالیت می کنند اما تفکر می کنم هنوز هم فرصت های زیادی برای استارتاپ ها تو این بنیاد وجود دارد.



نیتان: اپلیکیشن شما برای افرادی که بوسیله غذاهای اختصاص آلرژی دارند یا دائم در سیر هستند، مناسب است. درواقع ویژگی خاصی دارید که استفاده از اپلیکیشن شما را جذاب می کند. همچنین با کاباره های یدکی در ارتباط هستید. لطفا کمی بیشتر داخل این مورد تشریح دهید.

اندی: بله، تامل می کنم یکی از نیکوترین انفراد های ما برای مشتری ها این است که با کاباره های یدکی همدستی می کنیم و تنوع بالایی داریم. ما همچنین به سرعت و چونی خدمات خود اهمیت می دهیم. ما، هم باید رضایت مشتری و هم خرسند رستوران ها را طلبیدن کنیم؛ به همین برهان با چالش های زیادی روبه رو هستیم و در این سه سال تقریبا یاد گرفته ایم که چگونه باید ارتکاب کنیم.

بازاریابی دهان بوسیله دهان در ارتباط ما با رستوران ها همچنین تأثیرگذار بود، مخصوصا زمانی که توانستیم با رستوران بزرگی قرین Taco Bell شراکت کنیم. داخل روزهای اول، بسیاری از شرکت ها حتی مجهز بوسیله مناظره با ما نبودند اما زمانی که قراردادهای خوب بستیم و اسمی شدیم، سنخ دیدگاه آن ها نسبت به ما دگرگونی کرد. البته توفیق ما اتفاقی یا یک روزه نبود، ما چندین سال برای ساختن روابط و معروف شدن زحمت کشیدیم.

نیتان: درحال حاضر شریک های زیادی در زمینه ی دعوی بخاطر خدمات فعالیت می کنند، برای جلب رضایت پیک ها و اغوا آن ها به شرکت با شما چه مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش انجام می دهید؟

اندی: فکر می کنم رادیکال ترین کار این است که ببینم این افراد دنبال چه چیزی هستند. ما با پیک های تحویل سفارش صحبت کرده ایم و اغلب آن ها ساعات طرز کار انعطاف پذیر و پرداخت به موقع حقوق را به سایر امکانات تقدم می دادند. بنابراین سعی می کنیم تا جای ممکن این امکانات را برای آن ها فراهم کنیم و آن ها را راضی نگهداریم.

البته شرایط آن ها درون شهرهای مختلف، متفاوت است و ما نیز با گذشت زمان آن ها را بهتر می شناسیم و تلاش می کنیم امکانات بهتری بخاطر آن ها حاضر کنیم.

نیتان: بسیاری از استارتاپ ها هنگام مبصر کردن ابعاد تصرف وکار انقراض می خورند. شما با این سرعت بالای رشد، چگونه ابعاد مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش خود را گسترش می دهید؟

اندی: ما در سال های مقدمه طولانی تمرکز خود را روی تاسیس یک میوه ممتاز و یک شرکت فناوری گذاشته بودیم. اکنون یک شریک فناوری هستیم اما پندار می کنم نباید تنها روی عملکرد تمرکز کنیم. کندرو ترین راه رشد این است که مشکلات و موانع را داخل سریع ترین زمان ممکن حل کنیم. گاهی اوقات مردم از ما می پرسند آیا شرکتی مبتنی بر ابتیاع هستیم؟ آیا مبتنی کنار فناوری یا عملیات هستیم؟ من خاطر می کنم ما باید در تمامی این موارد خوب باشیم. موضوعی که بوسیله رشد ما کمک کرد، این وجود که متصل تلاش کردیم تمام کارها را بوسیله بهترین شکل ارتکاب دهیم.



نیتان: شما داخل کاری که انجام می دهید، بسیار موفق هستید. سه پیشنهادی که به سایر کارآفرینان می دهید چیست؟

اندی: اولین نصیحت من بوسیله کارآفرینان این است که در مورد متین یا اشتباه بودن ایده ی خود فکر نکنند. ما درون روزهای مقدمه زحمت های زیادی کشیدیم و تا اینکه نصیحت ها را خودمان تحویل می دادیم. هرقدر بی قراری که ایده ی نواخت داشته باشید، نباید از هیچ تلاشی دریغ کنید. بنابراین اولین موعظه من به کارآفرینان این است که خودشان را برای روزهای سخت و کار زیاد آماده کنند.

دومین نصیحت غلام این است که ارتباط ی خود را با سایر بنیان گذاران شریک شدن و همچنین کارمندان تقویت کنید. این رابطه باید براساس اعتماد و احترام شکل بگیرد. کارمندان اولیه ی شرکت، کسانی هستند که فرهنگ کارمند شما را به سایر کارمندان نقل مکان می کنند؛ بنابراین بهتر است از همان روزهای اول به فکر این موضوع باشید.

سومین وصیت من شاید کمی کلیشه ای به دید برسد، ولی واقعیت دارد. هر استارتاپی روزهای سختی پیش رو دارد. شک و عدم اطمینان، شما را نفس ای عزب نخواهد گذاشت. اما بهترین فقره این است که از حروف حکم کیف ببرید. همکاری با افراد خوب، تحمل این روزها را اسایش تر و دلپذیرتر می کند.

نیتان: مصاحبه ی بسیار احسان وجود و مطمئنم کارآفرینان از نکته های که گفتید، استقبال خواهند کرد.

اندی: خیلی متشکر از وقتی که گذاشتید.بیشتر بخوانید:معرفی برترین استارتاپ های خدمات آموزشیراه هایی بخاطر افزایش شانس پذیرش علیه جدید تو بازارمعرفی چندی از استارتاپ های چیره مرزوبوم بلاک چینچرا فراگیری بی وقفه برای کارآفرینان و تیم آن ها ضروری است؟چرا آب پز زغالی خوشمزه تر از کباب های دیگر است؟
  • ۹۸/۰۳/۲۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی